آخرین اخبار
کد مطلب: 92022
شکست اهداف سعودي‌ها در يمن/ تأثير انقلاب اسلامي بر پيروزي انصار الله
تاریخ انتشار : 1394/02/02 10:23:33
نمایش : 3678
يکي از اهدافي که عربستان از حمله به يمن دنبال مي‌کرد سرکوبي جنبش الحوثي و بازگرداندن قدرت به عناصر وابسته بود.

به گزارش  سلام لردگان، اطلاع رساني راه دانا، احسان عليزاده طي يادداشتي نوشت: کشور يمن با مساحت ۵۲۷ کيلومتر و جمعيت حدود۳۰ ميليوني داراي ۱۰۰ کيلومتر مرز آبي با خليج عدن بوده و در شمال تنگه باب المندب  و جنوب کشور عربستان واقع شده است.

حدود ۳۵ درصد جمعيت يمن را شيعيان و زيدي‌ها تشکيل داده‌اند که در زمان حکومت علي عبدالله صالح سهمي در قدرت نداشتند در شمال يمن حدود ۴۰۰ قبيله زيدي زندگي مي‌کند که الحوثي يکي از آن‌هاست. علاوه بر تبعيض‌هاي اقتصادي و سياسي عليه زيدي‌ها در زمان صالح گروه‌ها و سازمان‌هاي تبليغي وهابيت با حمايت و سياست‌گذاري عربستان اقدام به سني کردن بسياري از جوانان و مردم مستضعف زيدي و تضعيف حوزه‌هاي علميه شيعه مي‌کردند.

در واکنش به سياست‌هاي پاکسازي مذهبي در يمن چند نفر از علماي زيدي يمن ازجمله علامه بدرالدين الحوثي پدر عبدالملک الحوثي (رهبر جريان انصارالله) در راستاي احياي عقايد شيعه و نشر آن بين جوانان قيام کردند. تداوم اين قيام علمي و فرهنگي موجب شکل‌گيري جنبش الحوثي گرديد.

 

در انقلاب ۲۰۱۱ مردم يمن  علي عبدالله صالح از قدرت برکنار و «عبد ربه منصور هادي» از چهره‌هاي زيدي وابسته به عربستان روي کار آمد. عربستان تلاش کرد با اين تغيير ظاهري شور و حرارت انقلابي را سرد و اوضاع يمن را به حالت اوليه بازگرداند.

پس از انقلاب ۲۰۱۱ مطالبه جنبش الحوثي اموري از قبيل برقراري اهداف و نتايج کنفرانس گفتگوي ملي در زمينه مقابله با فساد، افزايش مشارکت دموکراتيک مردم و تقسيم قوا که طي سال‌هاي اخير در پي سرنگوني عبدا... صالح آغاز شده بود و غيره بود. ازاين‌رو مردم و قبايل مختلف نيز در مسير طرح مطالبات انقلاب از جنبش الحوثي حمايت کردند.

در اين مدت دولت منصور هادي با بي‌توجهي به مطالبات مردم و مصوبات کنفرانس گفتگوي ملي و سياست‌هاي کژدار و مريز بنا را بر عدم هماهنگي با مجلس مردم گذاشت. اين در حالي بود که القاعده يمن نيز در راستاي ناامن شدن يمن فعال شده و درصدد ايجاد جنگ فرقه‌اي و درگيري با جنبش الحوثي بود.

مشاهده نشدن پيشرفتي از سوي دولت منصور هادي در جهت حل مشکلات ، ايجاد تغييرات و انسجام، پس از ۴ سال موجب شد که جنبش الحوثي   تصميم به تصرف صنعا گرفت. در اين تصرف بدون خونريزي رييس‌جمهور و نخست‌وزير به بازداشت خانگي درآمدند و جنبش الحوثي اعلام کرد مي‌خواهد طي دو سال حکومت را به‌طور موقت به دست بگيرد تا دوران گذار و اعمال تغييرات در قانون اساسي صورت گيرد.

جنبش الحوثي سامان بخشي به اوضاع را شروع کرد و جمال بن عمر اعلام کرد احزاب يمني بر سر تشکيل شوراي ملي انتقالي توافق کرده‌اند.( رويترز 2/12/93)  وي همچنين خبر داد  در چارچوب فرمول جديد، مجلس نمايندگان قديمي يمن با 301 کرسي و متشکل از نمايندگان حزب حاکم سابق و طرفداران جنبش انصارا... با همان ترکيب قبلي به فعاليت خود ادامه و در کنار آن مجلس مردمي دربردارنده نمايندگان گروه‌هاي سياسي تشکيل گردد، که در پارلمان نماينده‌اي ندارند و مردم جنوب يمن دست‌کم 50 درصد کرسي‌هاي مجلس مردمي را در اختيار خواهند داشت

 

در همين اثنا عربستان و امريکا تصميم گرفتند سناريوي دوم را  اجرا کنند[چرا که سناريوي اول يعني تغيير يک مهره و جايگزيني يک مهره وابسته به نام منصور هادي  با هدف سرد شدن و خاموش کردن انقلاب در يمن ناموفق بود.].

ازاين‌رو منصور هادي با هدايت عربستان مخفيانه به  عدن (منطقه‌ي سني نشين جنوب يمن) فرار کرد و  آنجا را مرکز حکومت خود اعلام کرد. وي با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: «تمامي اقداماتي که توسط حوثي‌ها صورت گرفته است باطل و غيرقانوني است.»

عربستان همچنين اقدام به تحريک گروه‌هاي افراطي جنوب يمن مانند جنبش حراک و القاعده نموده و اين گروه ها با توجيه جلوگيري از پيشروي نيروهاي الحوثي شروع به نيروگيري از  قبايل نموده و فضاي جنگ‌هاي قبيله‌اي را با هدف اخلال در موفقيت «شوراي ملي انتقالي يمن» را فراهم کردند و شرايطي را براي تجزيه يمن (سناريوي دوم) به وجود بياوردند.

در عرصه سياسي و بين‌المللي نيز همين راهبرد پيگيري شد.

۱) سفارتخانه‌هاي کشورهاي امريکا، عربستان، قطر، انگليس، فرانسه و چندين کشور ديگر از صنعا به عدن (محل حضور منصور هادي) منتقل شد.

۲) درحالي‌که فرار منصور هادي در ۳ اسفند ۹۳ و اعلام حکومت در عدن دقيقاً در راستاي تجزيه يمن به يمن جنوبي(سني) و يمن شمالي(شيعه) بوده است در تاريخ ۱۲ اسفند ۹۳ جمال بن عمر نماينده ويژه سازمان ملل در يمن در ديدار با منصورهادي ايده تشکيل دو کشور يمن شمالي و جنوبي را مطرح مي‌کند.

۳)  چند روز بعد در ۱۷ اسفند سعود الفيصل وزير خارجه عربستان از ورود منصور هادي به شهر عدن استقبال و خواهان شکل‌گيري دوباره کشور يمن جنوبي شد وي افزود عربستان با مسلح کردن قبايل جنوب يمن، از منصورهادي مي‌خواهد شهر عدن را به‌عنوان پايتخت موقت اين کشور اعلام و با جنبش مردمي انصارالله مقابله نمايد.

پس از اين اقدامات عربستان تصميم به تهاجم نظامي عليه الحوثي مي‌گيرد و حملات هوايي و موشکي خود عليه الحوثي را از ابتداي فروردين آغاز مي‌کند  که موجب کشتار مردم بي‌دفاع و تخريب بي‌هدف منابع ، امکانات و زيرساخت‌هاي يمن (مخصوصاً مناطق شمال آن ) شده است.

عربستان با راه‌اندازي ائتلافي متشکل از چند کشور ازجمله امريکا و رژيم صهيونيستي اقدام به محاصره دريايي يمن کرده است. در شرايط فعلي عوامل داخلي تأثيرگذار در يمن به شرح زير است:

۱) جنبش الحوثي و قبايل حامي آن

۲) القاعده و جنبش انصار الشريعه

۳) حزب اصلاح يمن و آل احمر

۴) قبايل حامي منصور هادي.

 

القاعده : يمن پس از عربستان بيشترين تعداد مجاهدان را در جنگ افغانستان و شوروي داشت. بازگشت اين مجاهدان به کشور موجب تشکيل القاعده يمن شد. اين جريان افراطي که همواره مورد بي‌توجهي امريکا و نهادهاي بين‌المللي بوده است در يمن به‌طور آزادانه در جهت ترويج و تبليغ عقايد سلفي از نوع وهابي تبليغ مي‌کنند و داراي مراکز تبليغاتي متعددي در مناطق مختلف يمن است.عربستان در شرايط کنوني با هدف مبارزه و سرکوبي الحوثي از  القاعده يمن حمايت مالي و لجستيکي مي‌کند و اين جريان در حال گسترش متصرفات خود در جنوب يمن است.

 

حزب اصلاح:  ازآنجايي‌که در زمان حکومت حسن البناء افسران نظامي يمن در مصر آموزش نظامي و فني را طي مي‌کرده‌اند با تفکر اخوان المسلمين آشنا شده و هسته اوليه اخوان المسلمين يمن (حزب اصلاح) در ميان نظامي‌ها به وجود آمد. امروزه حزب اصلاح يمن قوي‌ترين و بزرگ‌ترين حزب سياسي يمن محسوب مي‌شود و ازنظر عربستان حزب اصلاح تنها قدرتي است که در عرصه سياسي مي‌تواند با جنبش الحوثي رقابت کند.

به لحاظ قومي آل احمر از حاميان حزب اصلاح هستند. رهبري حزب الاصلاح همواره بر عهده آل احمر بوده است.  همچنين سرتيپ علي محسن الاحمر از فرماندهان نظامي ارشد در ارتش يمن و از مخالفان جنبش الحوثي و انقلاب يمن است که چندي پيش با شاهزاده محمد بن نايف جانشين وليعهد عربستان ديدار داشته است.

 ازاين‌رو با توجه به طرح ارائه‌شده ايران و روسيه در مورد گفتگوهاي يمني و حل سياسي مسئله يمن عربستان تلاش گسترده‌اي را جهت همراه سازي حزب اصلاح صورت داده است:  طبق گزارش المسيره در ۳۰ فروردين، «رياض مبالغ زيادي را به آل احمر و تعداد ديگري از رهبران حزب اصلاح پرداخت کرده‌» تا با جنبش الحوثي مبارزه کنند. سرمايه‌گذاري روي حزب اصلاح نشان از نااميدي عربستان از موفقيت عمليات نظامي خود عليه جنبش الحوثي دارد.

 

اهداف عربستان در يمن: کشور يمن پس از سقوط نظام امامت در دهه ۶۰ ميلادي به حيات خلوتي براي دولت سعودي تبديل شده بود که با خريد شخصيت‌هاي سياسي و سران برخي قبايل به‌شدت در امور يمن دخالت مي‌کرد و شريک امريکا در غارت منابع يمن به بهانه مبارزه با القاعده بوده است.

بي‌شک انقلاب يمن و برکناري علي عبدالله صالح عنصر وابسته به عربستان و همچنين قدرت گرفتن گروهي از شيعيان در مرزهاي جنوبي عربستان و ترس عربستان از الهام گيري شيعيان شرق کشور از جريان الحوثي همه و همه از عوامل دخالت عربستان در انقلاب يمن و تلاش براي از بين بردن جنبش الحوثي است.

اهدافي که عربستان در اين حمله دنبال مي‌کرد را مي‌تواند اين‌گونه تحليل کرد: هدف اصلي سرکوبي جنبش الحوثي و بازگرداندن قدرت به عناصر وابسته بود. هدف دوم ايجاد جنگ داخلي جهت ناکارآمد جلوه دادن انصارلله هدف سوم تجزيه يمن و قطع ارتباط الحوثي با جهان خارج و نجات باب المندب و هدف چهارم تقويت و متحد نمودن جريان‌هاي سني عليه الحوثي.

که در صورت عدم موفقيت در هر هدف به اولويت بعدي پرداخته است.در شرايط کنوني پالس‌هايي باهدف اتمام عمليات طوفان از سوي عربستان به گوش مي‌رسد برخي خبرگزاري‌ها مدعي شده‌اند عربستان جهت پايان جنگ يمن چند شرط ازجمله پرداخت غرامت به الحوثي و تشکيل شوراي رياستي جديد با حضور نمايندگان الحوثي را از طريق عمان به ايران اعلام کرده است.

 

جنبش الحوثي: با توجه به حمايت غرب از تهاجم عربستان به الحوثي، رسانه‌هاي غربي و کشورهاي سلطه تلاش دارند اين جريان را به‌عنوان يک جريان تروريستي و افراطي به جهان معرفي کنند. و با برجسته کردن احتمال دستيابي اين گروه تروريستي بر آبراهه‌ي دريايي تنگه باب المندب به دنبال ايجاد اجماع جهاني عليه جنبش الحوثي و انقلاب يمن هستند.ازاين‌رو جنبش الحوثي با درايت تمام در قبال حملات هوايي عربستان به تقابل جدي نمي‌پردازد.

انصار الله تحقق اهداف انقلاب و تکامل اين حرکت مردمي را دنبال مي‌کند و معتقد به مشارکت و حضور همه‌ي جريان‌هاي يمني در عرصه‌ي قدرت و رسيدن به استقلال ملي است و اين مسير را با منطقي الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران دنبال مي‌کند؛ ازاين‌رو دخالت‌هاي خارجي در درازمدت مقبوليتي براي جريانات داخلي يمن نخواهد داشت.

اکنون با اعلام آتش‌بس پس از 27 روز حمله عربستان عليه مردم مظلوم يمن، با توجه به اهداف عربستان از ورود به يمن مي توان دريافت که هيچ يک از اهداف عربستان از حمله به يمن محقق نشده است و در واقع روسياهي به سعودي ها باقي ماند.

 

انتهاي پيام/
منبع: شبکه اطلاع رساني راه دانا،
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس